Założenie biura rachunkowego – formalności

Przed sierpniem 2014 roku odpłatne prowadzenie ksiąg rachunkowych i handlowych oraz inne usługi z tego zakresu dostępne jest praktycznie dla każdego przedsiębiorcy. Wcześniej biuro rachunkowe mogła założyć wyłącznie osoba, która posiadała wyższe wykształcenie kierunkowe oraz zdała specjalny egzamin. Chodzi tutaj o egzamin, który pozwalał uzyskać certyfikat księgowego wydawany przez Ministra Finansów.

Dobra księgowa to podstawa prawidłowo działającej firmy.

księgowaObecnie księgowa nie musi być osobą certyfikowaną, a założenie biura rachunkowego niewiele różni się od założenia innej firmy. Należy wiec wypełnić formularz Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), który pozwoli nam zgłosić działalność do różnych instytucji oraz złożyć wniosek o numer REGON. Dokument pozwoli nam zgłosić DG także do ZUS, Urzędu Skarbowego, gdzie otrzymamy numer NIP. Druk dokumentu znajdziemy w urzędzie miasta lub urzędzie gminy, ale możemy go wyszukać również w Internecie. To właśnie w formularzu CEIDG należy również zaznaczyć odpowiedni rodzaj działalności – w naszym przypadku usługi księgowe. Numery, które dotyczą działalności księgowej znajdziemy w PKD.

Biuro rachunkowe, a więc i każda księgowa, jak każda inna firma, musi posiadać NIP. Stanie się nim nasz prywatny numer identyfikacji podatkowej. We wniosku CEIDG należy zaznaczyć również formę opodatkowania firmy, ale z tym osoby, które planują świadczyć usługi rachunkowe, nie powinny mieć większych problemów. Kolejną ważną dla nas formalnością będzie wykupienie polisy OC zawodu.

Osoby, które chcą pracować jako księgowa prowadząc odpłatnie księgowość muszą w ten sposób zabezpieczyć ewentualne szkody.
Ostatnim etapem jest założenie firmowego konta. Nie będzie ono potrzebne, gdy będziemy wykonywać transakcje na mniej niż 15 tysięcy euro (wtedy możemy korzystać z naszego rachunku osobistego).