Na rynku znajdziemy wiele modeli kas fiskalnych. Poszczególne typy urządzeń dedykowane są konkretnym branżom. Podczas zakupów warto wziąć pod uwagę wielkość naszej firmy, ilość klientów, czas ich obsługi. Placówki usługowe mogą wybrać proste kasy fiskalne, które nie są podłączone do urządzeń peryferyjnych. Sklepy, które są nastawione na masową sprzedaż i szybką, sprawną obsługę klienta, nie mogą pozwolić sobie na żadne opóźnienia w drukowaniu paragonów fiskalnych.
Wybór pomiędzy drukarką a kasą fiskalną
Spowoduje to bowiem kolejki, niecierpliwość klientów, a w konsekwencji także ich utratę. Tutaj sprawdzą się m.in. kasy systemowe, które posiadają podłączone czytniki kodów kreskowych oraz szereg innych urządzeń wspomagających sprzedaż. Są one także zintegrowane z systemem sprzedaży. Na rynku dostępne są nie tylko takie urządzenia jak kasa fiskalna, ale także drukarki fiskalne. Tego typu urządzenia są droższe od kas, ale bardziej poręczne i łatwiejsze w obsłudze dla osób, które wcześniej nie pracowały w branży handlowej. Drukarki fiskalne podłącza się do komputera, na którym należy zainstalować dobrze dobrany program. Takie oprogramowanie służy do zarządzenia sprzedażą oraz gospodarką magazynową. Urządzenia te idealnie sprawdzą się w firmach usługowych, których klientami są nie tylko osoby fizyczne, ale także inne podmioty gospodarcze. Drukarki fiskalne pozwalają bowiem wygodnie drukować faktury VAT. Do faktury drukowanej z programu sprzedażowego, automatycznie generowany jest także paragon fiskalny. Minusem drukarek jest to, że nie pozwalają one drukować paragonów bez faktur VAT.
Producenci z Wrocławia proponują również komputerowe kasy fiskalne. Tego typu urządzenia są wyposażone w dotykowy monitor. Ich plusem jest bardzo duża wszechstronność. Można do nich podłączyć terminale płatnicze, elektroniczne wagi oraz szereg innych urządzeń peryferyjnych. Rozwiązania te można spotkać obecnie w większości supermarketów. Kasy połączone są tutaj z programem magazynowym. Dane o sprzedaży na bieżąco są transmitowane do osób, które śledzą sprzedaż, robią zamówienia lub zarządzają całą placówką.